Hvidkålsbrød til madpakken


Madbrødet blev spist som tilbehør til min frokostsalat


Sådan så de ud før de kom i ovnen. Jeg lavede dem med vilje
 flade, så de kunme blive bagt godt igennem i ovnen

Jeg har tidligere skrevet om et hvidkålsbrød, og da jeg har haft et hvidkål til at ligge i køleskabet i noget tid, tænkte jeg, at det var den oplagte mulighed til at udvikle lidt på min tidligere opskrift. Mine universitetskurser starter snart op igen i næste uge, og så er det dejligt at have lidt brød, jeg kan tage med på madpakken til frokosten. Det gør det hele lidt nemmere. De fleste af disse brød er derfor blevet frosset ned. Generelt har jeg problemer med at holde fingrene fra sådan noget hjemmebag, så det er også en af grundene til, at jeg fryser det ned. Det gør det sværere at give efter for impulsen. For min søsters skyld kan jeg fortælle at madbrødene er uden gluten. Opskriften kommer her:

Opskrift (16 styks)
Hvert brød indeholder cirka 180 kcal
  • 1 dl solsikkekerner
  • 1 dl paranødder
  • 20 g (1 dl) pofiber
  • 1½ spsk fiberhusk (den gule) 
  • 100 g smeltet smør
  • 800 g fintrevet hvidkål
  • 5 store æg
  • 100 g fintrevet cheddar
  • 20-30 g salt, alt efter smag
  • Lidt kerner til at pynte med, jeg brugte græskarkerner, men jeg forestiller mig at sesamfrø, birkes, nigellafrø eller solsikkekerner vil virke lige så fint. 


Fremgangsmåde

  • Riv hvidkålet og cheddarosten fint og hak solsikkekerner og paranødder fint i en hakker
  • Bland alle ingredienserne
  • Lad dejen hvile 10 minutter så fibrene kan suge væske, det gør dejen nemmere at arbejde med
  • Form til flade brød
  • Bages 30 min. ved 175 grader

Kommentarer